جاهای دیدنی کاشان

کاشان شهری با قدمت ۷۵۰۰ ساله یکی از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری در ایران و از کهن‌ترین سکونتگاه‌های اجتماعی انسان می‌باشد. این شهر زیبا و دوست داشتنی به پیشرفت صنعت گردشگری کشور کمک شایانی کرده است. در این مطلب با میزبون همراه باشید تا به ۳۰ جای دیدنی کاشان سری بزنیم.

معرفی شهر کاشان
کاشان شهر گل‌های خوش عطر و خانه‌های تاریخی است، شهر جاذبه‌های تاریخی و باستانی، شهر دیدنی‌های طبیعی و زیبا، شهر آیین‌های سنتی و کهن. کاشان را باید از خانه‌هایی قدیمی شناخت که تابستان‌ها خنکای نسیم در میان دالان‌هایشان محصور می‌شود، باید از تنوع و تعدد جاذبه‌هایش لذت برد و با تاریخش همراه شد.

آن‌چه باستان‌شناسان می‌گویند حاکی از آن است که این شهر کهن در حقیقت جزء قدیمی‌ترین شهرها است. این در حالی است که بافت سنتی و تاریخی این شهر همچنان محفوظ مانده و آثار قدمت دیرینه را می‌توان در چهره شهر دید.

بیشترین بازدیدها از شهر کاشان در فصل گلاب‌گیری، یعنی نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه خرداد ماه صورت می‌گیرد. در این هنگام عده زیادی از شهرها و کشورهای مختلف برای شرکت در این مراسم سنّتی به سوی کاشان می‌آیند، با اجاره سوئیت در کاشان اقامت کرده و از دیگر جاذبه‌های این شهر زیبا نیز دیدن می‌کنند.

پ.ن: مراسم گلاب‌گیری یکی از تماشایی‌ترین و البته دیرینه‌ترین آیین‌ها و مراسم ایران زمین به شمار می‌رود. در فصل بهار و در حوالی اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه، عطر گل‌های گلاب در هوا می‌پیچد و از دورترین راه‌ها عاشقان طبیعت را به خود فرامی‌خواند. می‌خواهم بگویم اگر قصد سفر به شهر کاشان را دارید می‌توانید بهترین زمان، یعنی اردیبهشت ماه را انتخاب کنید و مهمان عطر گل‌های گلاب و صورتی ملیح و لطافت گلبرگ‌های‌شان باشید. در ضمن هرگز فراموش نکنید که از این گلاب اعلاء سوغات ببرید. چون اگر مهمان شهر کاشان باشید و بدون گلاب به شهر خود برگردید اعتراض تمام دوستان و آشنایان را برای خود خریده‌اید…
تعداد جاذبه‌های کاشان بسیار زیاد است اما نکته حائز اهمیت این است که این جاذبه‌ها بسیار به هم نزدیک هستند و با سفری به مدت سه روز می‌توانید از تمام جذبه‌های کاشان دیدن کنید. ما تلاش کرده‌ایم در این مطلب ۳۰ جاذبه برتر کاشان را به شما معرفی کنیم.

۱- تپه سیلک
یک تپه باستانی در فین کاشان قرار دارد که به سیلک شهرت یافته و که باقی‌مانده زیگورات باستانی ایران می‌باشد. سیلک در واقع نام اولین تمدن در ایران مرکزی بوده که در کاشان می‌زیسته است. قدمت این تپه چیزی حدود هشت هزار سال است. به نظر می‌رسد پس از دگرگونی‌های آب و هوایی مردمی که غارنشین بوده‌اند برای زندگی به سوی دشت‌ها آمدند و با پرداختن به زراعت شیوه جدیدی از زندگی را آغاز نمودند. بر همین اساس در تمدن مردم سیلک در مقایسه با تمدن‌های دیگر پیشرفت و ترقی بیشتری مشاهده می‌شود. از این تپه باستانی وسایل زیادی به دست آمده که حاکی از زندگی قدیمی‌ترین مردم دشت‌نشین در این منطقه است.

پ.ن: تپه‌های سیلک به عنوان یک جاذبۀ گردشگری باستانی مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد. اما در کنار جذابیت باستانی، این تپه‌ها آرامشی وصف‌ناپذیر را برای مهمانان خود به ارمغان می‌آورند. این تپه‌های ناب که اولین آثار از حضور زندگی در این منطقه را با خود به همراه دارند با سکوت و سکونی محض و غیر قابل وصف قلب‌ها را به خود جذب می‌کند و ذهن‌ها را به سفری، در طول زمان، به قرن‌ها پیش می‌برد. شما هم اگر دوست دارید که مسافر زمان باشید و ایران باستان را تجربه کنید مهمان تپه‌های سیلک باشید.
۲- خانه بروجردی‌ها در کاشان
خانه بروجردی‌های قدمتی برابر با تاریخ قاجاریه دارد. این خانه جزء خانه‌های قدیمی و مشهور کاشان است که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. شغل صاحب‌خانه داد و ستد کالا از شهر بروجرد بوده و از همین رو این خانه به خانه بروجردی‌ها شهرت یافته است. بادگیرهای هلالی و قرینه روی پشت‌بام و کلاه فرنگی خانه سبب شده تا نمای خانه بروجردی‌ها منحصربه‌فرد و مجلل باشد.

معماری بنا بدین‌گونه است که دو حیاط درونی و بیرونی دارد. دارای یک هشتی و راهرو است و آشپزخانه و حیاط‌های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین آن بسیار زیبا هستند. همچنین زیر زمین بسیار بزرگ و حیاط‌های سر پوشیده‌اش جلب توجه می‌کنند. بادگیرهای پشت‌بام وظیفه رساندن خنکای هوا را در تابستان به زیرزمین بر عهده دارند. بر روی دیوراهای بنا نقوشی با رنگ روغن و آبرنگ حک شده که بر زیبایی بنا افزوده است.

آدرس: خیابان علوی کاشان، محله سلطان امیراحمد

۳- خانه طباطبایی‌ها در کاشان
مالک این خانه فردی به نام سید جعفر طباطبایی بوده است. وی یکی از تاجرین فرش کاشان بوده و این خانه را در مساحت ۴۷۰۰ متر مربع بنا نهاده است. خانه در زمان حکومت ناصرالدین شاه بنا شده و ساختش حدود ۱۸ سال طول کشیده است.

خانه طباطبایی‌ها چهل اتاق دارد و از چهار حیاط بهره می‌برد. همچنین سه بادگیر و دو رشته قنات به همراه چهار زیرزمین نیز در خانه وجود دارد. اتاق شاه‌نشین خانه در حقیقت زیباترین قسمت خانه است که پنجره‌هایی مشبک و رنگی دارد و گچبری‌ها و آیینه‌کاری‌هایش چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

می‌گویند این خانه را عشق بنا کرده است. چرا که خانه برای عروس و دامادی بنا شد که در حقیقت آغاز زندگی‌شان در این خانه بوده است. صرف نظر از این‌که آیا این روایت‌ها و داستا حقیقت دارد یا خیر، باید بگوییم خانه طباطبایی‌ها یکی از بی‌نظیرترین شاهکارهای معماری در کاشان است. شاید این منحصربه‌فردی اثر عشق است!

آدرس: خیابان علوی کاشان، محله سلطان امیراحمد

۴- خانه عامری‌ها درکاشان
این خانه بلندترین بادگیر را در بین خانه‌های شهر کاشان دارد و یکی از دلایل شهرتش همین امر است. خانه عامری‌ها امروزه یکی از هتل‌های سنتی و پرخواهان شهر کاشان است. عمر خانه با سلطنت قاجاریان برابری می‌کند. فردی به نام سهام السلطنه عامری خانه را برای سکونت قوم و فامیل بنا نهاد. البته بناهای دیگری هم به مرور به خانه اضافه شد.

خانه عامری‌ها دارای ۸۵ اتاق است. این بنا زیبایی خود را مدیون معماری چشم‌نواز، مقرنس‌کاری و منبت‌کاری بی‌نظیر به همراه گچبری‌های زیبا است. تقارن در این خانه و به خصوص در حیاط آن بسیار مورد توجه است و نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. تناول غذا در تالار آیینه‌سرا یکی از لذت‌هایی است که نباید به راحتی از آن گذشت.

آدرس: خیابان علوی کاشان، قسمت شمالی محله سلطان میراحمد، جنب حمام سلطان میراحمد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *