معرفی مراکز خرید یزد

مقدمه

یزدرا با بادگیرها و کویرش می شناسند و  از شهرهای قدیمی وتوریستی ایران با فرهنگی ماندگار,شگفتی ها و دیدنی های تاریخی است . در این شهر زیبا علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی بیشمارش که نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند، در آن بازار‌های سنتی در کنار پاساژهای مدرن و امروزی هم وجود دارند و در واقع این تلفیق سنتی و مدرنیته، جلوه بسیار زیبایی به این شهر بخشیده‌اند و آن را با هر سبک و سلیقه‌ای سازگار کرده‌اند و معمولا گردشگران بخشی از سفر خود را به بازارگردی و پاساژگردی و خرید سوغاتی در این شهر اختصاص می‌دهند. به هر شهری سفر کنید نیاز دارید کمی درباره مراکز خرید جدید یا سنتی آن اطلاعاتی داشته باشید. از انجا که اولین شهر خشتی جهان یعنی یزد در مسیر جاده ی ابریشم بوده است, وجود بازارها و مراکز خرید در آن ضروری و حیاتی است. بازار نقش مهم و استراتژیکی در بافت تاریخی یزد ایفا کرده است. بازارهای قدیمی یزد با سبک معماری اصیل اسلامی-ایرانی ساخته شده‌اند و تعدادشان هم کم نیست. این بازارها شامل چندین شعبه، تیمچه‌ها، سرای‌ها، مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، میادین، ​​کاروانسراها، آب انبارها و کارگاه‌هایی هستند که هنوز هم برای مردم ایران مهم و ارزشمند شمرده می‌شوند.از انجا ک تعداد مراکز قدیمی و مدرن یزد زیاد هستند در این مقاله قصد داریم تعدادی از بازارهای سنتی را معرفی کنیم.

بازارهای سنتی شهر یزد

مجموعه بازارهای سرپوشیده و قدیمی از جمله جاذبه های گردشگری یزد هستند ک  با معماری قدیمی و کهن خود گردشگران زیادی را جذب می‌کنند.  در واقع گردشگران علاوه بر خرید انواع کالاها و سوغات شهر یزد  می‌توانند از آثار تاریخی نیز بازدید کنند و  همچنین از گشت‌وگذار و عکاسی در فضاهای قدیمی و دلنشین بازارها هم حسابی لذت ببرند. مجموعه بازارهای قدیمی در یزد در زمان پهلوی با احداث خیابان شاه به دو قسمت تقسیم شدند که البته در این تقسیم بندی, نیمی از این بازارها مانند بازار محمد علی خان , بازار ارسی دوزها, بازار پنجه علی تخریب شدند. هم‌اکنون دراین راسته  بازارهای قدیمی می توانید اقلامی همچون پارچه , طلاوجواهرات، ظروف مسی و ظروف نقره، فرش, ادویه‌جات  و شیرینی‌های سنتی را  خریداری کنید. همچنین در این بازارها کارگاه‌های زیادی از جمله کارگاه مازاری( محل ساییدن حنا) , کارگاه حلوایی (محل تبدیل کنجد به حلوا ارده) و کارگاه رنگرزی وجود دارد. . در این بازارها می‌توانید با صنایع دستی یزد بیشتر آشنا شوید، با مردم مهربان و مهمان‌نواز این دیار که با لهجه‌ شیرین یزدی صحبت می‌کنند، هم‌کلام شوید و از معماری زیبا و قدیمی بازار که یادگاری از گذشتگان است، لذت ببرید.حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، قدم زدن در مراکز خرید یزد مخصوصا بافت تاریخی، سرگرم کننده است. در بازدید از بازار‌های قدیمی یزد حتماً دوربین عکاسی یا یک گوشی با دوربین مناسب همراه داشته باشید. سوژه‌ها و مناظر زیبایی در بازار‌های سنتی یزد می‌بینید که ارزش عکاسی دارند.در ادامه با قدیمی ترین و معروف ترین بازارهای سنتی و قدیمی یزد آشنا خواهید شد.

بازار خان یزد

بازار خان را می‌توان  قدیمی‌ترین بازار شهر یزد دانست چون قدمت آن به دوران قاجار زمان ناصرالدین شاه باز می‌گردد و کلکسیونی ارزشمند از آثار تاریخی نظیر میدان خان، آب انبار خان، حسینیه , حمام و مدرسه علمیه خان است. البته بانی و موسس آن‌ها، یکی از حکام یزد به نام «محمدتقی خان بافقی» بوده که آثار ماندگار دیگری مانند بازار قیصریه، باغ دولت آباد و باغ گلشن هم از او به یادگار مانده است . جالب است بدانید این بازار در زمان قاجار متعلق به طبقه اشراف بوده و مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند.

این بازار که در محله ی لب خندق قرار گرفته است با طول ۲۷4 متر,ارتفاع 4-6 متر و  153 حجره یکی از قدیمی‌ترین , طولانی‌ترین و مشهورترین بازارهای یزد به‌شمار می‌آید و در دل خود بازارهای کوچک و بزرگ زیادی را همراه با تیمچه‌ها و سراهای مختلف جای داده است. هر کدام از این قسمت‌ها مربوط به یک صنف خاص است و انواع کالاها و سوغاتی‌های یزد در آن‌ها به فروش می‌رسند. با گشت‌وگذار در آن، می‌توانید هم‌زمان، نظاره‌گر برخی از جاذبه‌های تاریخی شهر یزد باشید و از تیمچه‌ها و راسته‌های بازار، اقلام مورد نیازتان را خریداری کنید.

آدرس بازار خان : یزد خیابان امام خمینی

بازار حاجی قنبر در یزد

یکی از قدیمی‌ترین و جذاب ترین بازارهای سنتی یزد بازار حاجی قنبر است که در قرن ۹ هجری بنا شده و در واقع جزو مجموعه تاریخی فرهنگی امیر چخماق است. . بازار حاجی قنبر را یکی از حاکمان شهر به نام نظام‌الدین خواجه قنبر جهانشاهی به منظور رونق اقتصادی و فروش صنایع دستی شهر تاسیس کرد و نتیجه هم گرفت، چون همین بازار رفته رفته باعث ایجاد مغازه‌های مختلف و رونق بسیاری از مغازه‌های دیگر از جمله شیرینی پزی معروف حاج خلیفه علی رهبر شد.

از دیگر جاذبه‌های این بازار، می‌توان به تکیه‌ای بسیار زیبا و دیدنی، متعلق به قرن ۱۳ هجری اشاره کرد . کاشی‌کاری‌های بازار حاجی قنبرکه ازنوع کاشی های معقلی هستند بسیار جذاب و زیبا هستند و حجره‌های قدیمی و اولیه  آن به همان شکل قدیم مانده است. به همین خاطر نمی‌دانید که حجره‌های قدیمی را نگاه کنید یا سرتان را بالا بگیرید و از تماشای تزئینات بازار لذت ببرید .این بازار مکان مناسبی برای عکاسی است. در بازار حاجی قنبر حجره‌های فروش پارچه، طلا و فرش وجود دارد. همچنین در داخل این بازار یک مسجد قدیمی متعلق به دوران تیموریان نیز به چشم می‌خورد. در جریان خیابان کشی‌های که در دوران پهلوی انجام شده بسیاری از قسمت‌های بازار قنبر از بین رفت.

آدرس:  یزد، خواجه خضر، میدان امیرچخماق، خیابان بازار امیرچخماق، تکیه امیر چخماق

بازار زرگری یزد

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بازارهای یزد، بازار زرگری است.. این بازار از نظر سبک معماری مشابه بازار تبریز است و دارای سقفی بلند با طاقنما و چراغ‌هایی است که نور را به بازار منعکس می‌کنند وهمراه با درخشش طلاهای 20عیار و خاص از جمله جاذبه های دیدنی هستند ک هر بیننده ای را میخکوب خود می کنند. قدمت این بازار دیدنی به قرن‌های دوازده و سیزده هجری برمی‌گردد و در سال ۱۳۸۲ (2003) هم به شماره 8527 ثبت آثار ملی رسیده است. بازار زرگری یزد، یک دالان پرزرق‌وبرق 94متری است که 3 متر عرض و 53 مغازه دارد. با وجود سقف 6‌متری، همه‌جای این دالان پر از نور زرد و درخشش زیبای طلا می‌شود و معماری بسیار زیبای سقف طاق و تویزه با قوس های هلالی شکل داردکه به نوعی یک جاذبه گردشگری است که حجره‌های زیبا شهرت آن را دوچندان کرده است.به غیر از طلای 20عیار البته سنگ‌های قیمتی دیگری نیز در این بازار به چشم می‌خورد. سبک معماری باشکوه و نورگیرهای بازار هم جلوه بسیار زیبایی به این مکان تاریخی بخشیده‌اند. در این بازار می‌توانید انواع جواهرات با طلای 20 عیار و سنگ‌های قیمتی را تهیه کنید. فروشندگان این بازار بسیار خوش‌انصاف هستند و هزینه معقولی را از شما دریافت می‌کنند. بازار زرگری جزو بازارهایی است که حتماً باید حتی برای تفریح هم که شده از آن دیدن کنید.

آدرس: یزد، بخش شمالی خیابان قیام، روبروی مجموعه امیر چخماق

بازارپنجه علی(بازارمسگرها)

یکی از مهمترین مراکز خرید یزد، بازار مسگرها است که قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. این بازار متعلق به قرن نهم هجری است و هنوز بافت سنتی قدیمی خود را حفظ کرده است. اکثر حجره‌های این بازار به مسگری اختصاص دارند ودر این بازار ظروف مسی و صنایع دستی عرضه می‌شود. از گوشه و کنار بازار صدای چکش مسگران به گوش می‌رسد. حتی گشتن و شنیدن صدای چکش مسگرها و دیدن ظروف مسی در این بازار هم مزه می‌دهد .از گذشته دور، همه ایرانیان در ظروف مسی غذا میل می‌کردند. الحق که با اتکا به همین نکته ساده هم می‌توان متوجه شد که ایرانیان چه هوش و ذکاوت فراوانی داشته‌اند. مس یک فلز مفید است. این فلز در واکنش با غذا مخصوصاً زمانی که روی حرارت قرار بگیرد، مواد مفیدی را از خود به غذا انتقال می‌دهد..اگر شما هم دوست دارید در ظروف مسی غذای خود را میل کنید حتما به این بازار قدیمی سری بزنید.البته توصیه می کنیم مقدار زیادی مس نخرید زیرا حملش برایتان سخت خواهد شد.  این بازار که از محبوب‌ترین مراکز خرید سنتی یزد به شمار می‌آید به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که داشت در سال ۲۰۰۲ با شماره ۷۷۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بخوانید : مسجد جامع کبیر یزد

آدرس: یزد، خیابان قیام، بازارهای قدیمی یزد

از انجا که یزد و الخصوص بازارهای سنتی آن قدمتی به بلندای تاریخ دارند در مقاله ای دیگر به معرفی دیگر بازارهای سنتی یزد از جمله بازار قیصریه, بازار تبریزیان , بازار کاشیگری ,بازار دروازه مهریز , بازار مسجد ملا اسماعیل و …. خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *