لیست کامل سوغات شیراز

دو دلیل تهیه سوغات می توان به آن اشاره کرد، نشان دادن اهمیت وعلاقه به افرادیست که برایشان سوغات برده می شود و تلنگری برای بازدید آنها از آن شهر و داشتن یادبودی از سفری که داشته اید . در هر دو صورت برای بازدید از شیراز نیاز است که با سوغات و صنایع دستی این شهر و استان فارس آشنا باشید. هتل سنتی طاها با معرفی سوغات استان فارس قصد سهولت انتخاب شما را بین هزاران آثار موجود، دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

سوغات خوراکی

شهر زیبا و تاریخی شیراز، یکی از شهرهای مهم گردشگری ایران است. سوغات شیراز, دومین شهر ادبی جهان، شامل عرقیات، شیرینی های سنتی و صنایع دستی می شود .

کلوچه مسقطی

مسقطی نوعی حلوا با بافت ژله ای که با نشاسته، شکر، گلاب و زغفران درست می شودو کلوچه یک شیرینی خشک مشابه کلوچه برنجی . کلوچه و مسقطی با هم سرو می شود . به دلیل بسته بندی و ماندگاری بالا یک انتخاب عالی برای سوغات شیراز است .

یوخه شیرازی

 خمیری نازک که در چندین لایه با پودر قند و دارچین پیچیده می شود. این شیرینی خشک با ماندگاری بالا یکی از میان وعده های خوش طعم شیراز است.

فالوده شیرازی

این خوراکی خنک و دلچسب  یکی از خوشمزه ترین شیرینی های شیراز است که باید حتما امتحان کنید. رشته های نشاسته ای یخی که با آبلیمو، شربت و عرقیات خوش عطر سرو می شود.

حلوا شیرازی

 گرچه این شیرینی مانند فالوده ماندگاری پایینی دارد و مناسب سوغات نمی باشد این حلوا زرد رنگ مطعر بسیار خوشمزه می باشد .  آرد برنج، شکر، آب، روغن، گلاب و زعفران ترکیبات اصلی این حلوا هستند.

رنگینک شیرازی

یکی از خوشمزه ترین شیرینی های شیراز یا خواص و انرژی بالا که با خرما، آدر و گردو درست می شود

مینا کاری

گرچه تولید عمده این هنر در اصفهان است شیراز نیز استادان برجسته ای در تولید این آثار داراست.این هنر پنج هزار ساله ی ایرانی که عمدتا به روی مس انجام می گیرد اما فلزات دیگری مثل طالا و نقره و حتی سفال را می توان مینا کاری کرد . بعد از تزئین سطح کار با رنگ های مختلف توسط استاد کار این اثر برای پختن و تثبیت در در کوره قرار داده می شود.

سوغات تنها مختص خود شهر شیراز نیست. استان فارس با داشتن آب و هوای خوب و خاک مناسب، باغ ها و زمین های زراعی، شهر های بزرگ و کوچک با فرهنگ های مختلف از تمامی قوم ها محل وجود بسیاری از مکان های دیدنی تاریخی و سوغات است

 از جمله سوغات استان فارس می توان به مسقطی لاری، پرتقال دارابی، نان شیرین فسایی، ترشی کازرونی

مسقطی لاری

 لار یکی از مرکز شهرستان لارستان در جنوب شرقی استان فارس که معروف ترین سوغات آن مسقطی لاری می باشد

نوعی حلوا با بافت ژله ای که با نشاسته، شکر، گلاب وغفران درست می شود. در شیراز از طمع دهنده های مختلفی برای تزئین مسطقی استفاده می شود مانند گل پر خلال پسته و بادام.

میوه دارابی

داراب یکی دیگر از شهرستان های جنوب شرقی استان فارس به دلیل داشتن باغ و نخلستان های فراوان محل وجود انواع مرکبات از جمله پرتقال دارابی، لیمو، به، دارابی یا بتابی… خرما، انجیر، انار و انواع عرقیات مانند گلاب، کاسنی و… است.

نوعی از مرکبات زمستانی مخصوص شهر داراب که با نام بتابی نیز شناخته می شود  و بزرگ ترین عضو خانواده ی مرکبات استو با ظاهر و طعمی شبیه به گریپ فروت که میوه آن در رنگ های سفید و صورتی مایل به قرمز وجود دارد . این میوه ی سرشار از ویتامین سی خواص فراوانی از جمله مبارزه با سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان ها و دندان و …  را داراست.

نان فسایی

 شهرستان فسا نیز که به شهر گندم معروف است با عرضه شرینی مخصوص خود به نام نان فسایی می تواند پذیرای مهمانان عزیز باشد. نان فسایی به دلیل قرار گرفتن در رده شرینی خشک و بسته بندی مناسب، می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای سوغات باشد

شهرستان باستانی و تاریخی کازرون نیز که در شمال غربی استان فارس قرار گرفته شده است واز صنایع دستی آن می توان گیوه دوز، نمد مالی،دولچه دوزی و دول دوزی، سفال سازی و… اشاره کرد. ترشی کارزونی یکی از خوشمزه ترین ترشی های ایرانی است

گیوه دوزی

  نوعی کفش یا پاپوش سنتی ایرانی با قدمت 1000 ساله یکی از صنایع دستی قابل توجه ایران می باشد که هر استان و شهر سبک و طراحی خاص خود را دارند.. این مسئله از استان فارس نیز مستنی نیست. کازرون گیوه مخصوص سفید رنگی به نام ملکی دارد و یکی از زیبا ترین انتخاب ها برای سوغات گردشگران به شیراز باشد.

دولچه دوزی

  دولچه که شکل تغییر داده شده مشک آبی است باید حدود یک سال از کار کردنش گذشاه باید در واقع شکل سنتی و باستانی آب سردکن یا کلمن امروزی از که قبل از پیدایش یخچال مورد استفاده مردم بوده است . این هنر دستی مختص کازرون بوده که همراه با گیوه مخصوص این شهر به نام ملکی یکی از زیباترین سوغات می باشد.

حلوا ارده رزقان

زرقان شهری در فاصله ی 25 کیلو متری شیراز دارای ارده های اعلا می باشد که لا آن حلوا ارده خوشمزه ای درست می کنند و از دیگر سوغات این شهر می توان به حلوا کشی، نان محلی، شیر انگور، غوره و… اشاره کرد.

عرقیات

عرق بهارنارنج

عرق بهارنارنج یکی از محبوب ترین سوغات شیراز است. خواص پزشکی بسیاری دارد و شربت بهار نارنج یک نوشیدنی بسیار خوشمزه است

عرق نسترن

نسترین یک گل سفید و صورتی رنگ است. این گل پاییزی از خانواده رز وحشی است و خواص فراوانی دارد

از دیگر عرقیات شیراز می توان به عرق بیدمشک و گلاب اشاره کرد

شیراز با داشتن باغ های مرکبات و تاکستان های انگوربه شهری  برای خرید آبلیمو و آبغوره اعلا مشهور است …

شیراز به عنوان مرکز استان تمامی سوغات فارس را در خود جایی داده که گردشگران می تواند با مراجعه به بخش های مختلف شهر آن ها را خریداری کنند. با این حال بازار وکیل شیراز یک مجموعه متمرکز شده از تمامی این سوغات و آثار این شهرستان ها می باشد. از صنایع دستی گرفته مانند خاتم کاری، ظروف نقره و سفال، مینا کاری، نمد وگیوه تا خوراکی ها و شیرینی های جذاب این استان، تقریبا همگی را می توان در بازار وکیل تهیه کرد.

با این حال توصیه می شود که به شهرهای کوچک و بزرگ هم سفری داشته باشید برای بازید از این استان زیبا و آثار دیدنی فراموش نشدنی.

  موقعیت هتل سنتی طاها که در بخش باستانی شهر واقع شده به مجموعه ی زندیه که شامل باراز، حمام و مسجد وکیل می باشد اجازه دسترسی آسان را می دهد . و مهمانان و گردشگران عزیز قادر خواهد بود که به راحتی سوغات مورد نظر خود را تهیه کنند تا خاطره ای از شیراز و استان فارس را همیشه با خود داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *